Supplementen, tekst en uitleg.

Supplementen zijn er in allerlei vormen, kleuren en smaken. Voor de beginnende sporters van de Blueline, is hier een kleine uitleg. Wil je meer weten over specifieke supplementen vraag het ons of zoek het op op internet! 

Allereerst willen we graag vaststellen dat supplementen NIET essentieel zijn. Een gemiddelde sporter kan al het nodige uit voeding halen. Door gevarieerd eten van eiwit groenten en met genoeg vetten en koolhydraten, krijgt het lichaam genoeg brandstof binnen. Supplementen zijn daarom geen vervanging van het eten, maar zijn altijd een toevoeging op het eten. Het is misschien lastig om iedere dag genoeg eiwitten of andere stoffen binnen te krijgen, daar kunnen supplementen dan een uitkomt zijn.

Er zijn verschrikkelijk veel soorten supplementen en je kan er alles over vinden op internet Door de tijd heen leert een sporter wat het eigen lichaam nodig heeft aan voeding en waar misschien wat extra ondersteuning nodig heeft is. 


Amino's - BCAA's 

Eiwitten zijn bouwstenen voor spierherstel, en bestaan uit 22 aminozuren. Aminozuren worden gebruikt door sporters die veel sporten om spierpijn te verminderen en spierherstel te stimuleren. Aminozuren haalt je lichaam doorgaans uit eten zoals; bonen, granen, zuivel, vis en vlees. Dit zijn de essentiële animo zuren, je lichaam maakt zelf niet-essentiële aminozuren aan. Wanneer je bepaalde voedingsstoffen niet eet of te weinig kun je overwegen aminozuren te gebruiken, maar de basis ligt in het eet patroon. We raden aan om eerst je algemene eiwitinnamen te verhogen en niet meteen te kiezen voor aminozuren als supplement. Een bepaalde groep aminozuren kan bijdragen aan een snel herstel van spierkracht na een zware training. Het gaat hierbij om de groep BCAA's. 3 essentieele aminozuren die samen goed zijn voor 40 tot 50% van de dagelijkse behoefte van de groep essentieele aminozuren. Tijdens het sporten worden deze amino's omgezet in energie. 

PRE-Workouts

Iedereen kent die dagen dat je moet trainen, maar niet weet waar je de motivatie vandaan moet halen. Voor die dagen zijn Pre Workout supplementen een uitkomst! Pre Workout producten geven je een extra boost waardoor je het uiterste uit je training kan halen. Een Pre Workout is een supplement dat bestaat uit ingrediënten die speciaal zijn samengesteld om het lichaam voor te bereiden op de training of inspanning die gaat komen. Overschrijd de maximale innamen die op de verpakking staat nooit. Met een halve dosering train je al lekkerder.

Eiwitten

Eiwitten zijn een van de belangrijkste bouwstenen voor ons lichaam. Het geeft ons de basisblokken voor de opbouw van spieren, botten, de huid en andere weefsels. Het gebruik van eiwitshakes kan nuttig zijn voor mensen die intensief sporten en/of streven naar de opbouw van spiermassa. Ook kan het gebruikt worden als aanvulling op de voeding, wanneer je op een gemakkelijke manier extra eiwitten binnen willen krijgen. Sport je zo’n twee keer per week, zonder hele hoge doelstellingen en heb je een gevarieerd en gezond voedingspatroon hebt, zijn extra eiwitshakes niet nodig. Je haalt daarmee waarschijnlijk al genoeg eiwitten uit je voeding.

Creatine - Koolhydraten

Zoals iedereen wel weet, gebruikt je lichaam tijdens het sporten energie om een spier te laten bewegen. Met name bij korte explosieve bewegingen speelt creatine een belangrijke rol. We zullen je een hoop technische taal besparen in het uitleggen hoe dat precies gebeurt. Het komt erop neer dat creatine omgevormd wordt tot creatinefosfaat. Creatinefosfaat vult het creatinefosfaatsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat er heel snel energie beschikbaar is. Helaas is de energietank van dit systeem behoorlijk klein in omvang. Een explosieve beweging (zoals sprinten of een zwaar gewicht tillen) kun je daarom niet lang volhouden. Als je vaak, veel en zwaar traint, kan creatine bijdragen aan het uithoudingsvermogen van je spieren, zodat jij hard kan blijven trainen. 

Vindt je het lastig om altijd voldoende voeding tot je te nemen? Of wil je makkelijk en snel in massa aankomen? Dan kunnen koolhydraat supplementen de uitkomst bieden, een zogenoemde weight gainer. Dit is een mix van koolhydraten en eiwitten waarmee je gemakkelijk en snel op een kwalitatief hoge manier veel koolhydraten tot je kan nemen. Ook kun je ervoor kiezen zelf havermout of rijstpoeder toe te voegen aan de eiwitten om zo zelf een weight-gainer te maken. 

Fatburners

LET OP! Lees, voor je fatburners wil gaan gebruiken, goed wat fatburners precies zijn en over de voor- en nadelen. Vetten en voornamelijk buikvet kwijtraken is bijna het moeilijkste wat er is. Compound (basis fitness) oefeningen en voeding zijn naast cardio de basis voor het verliezen van vet.  Er is veel resultaat te halen met een goed voedingsplan. Minder calorieën eten dan je eigenlijk nodig hebt met voldoende eitwitten laat je spiermassa behouden en vet percentage dalen. Behaal je na al die uren trainen net niet dat ene gewilde resultaat of wil je een steuntje in de rug om dat laatste beetje buikvet te laten verdwijnen? Dan kunnen fatburners misschien een oplossing bieden. Fatburners stimuleren vet verbranding gedurende de dag en onderdrukken het hongergevoel. Fatburners bestaan vaak uit een hoog cafeïne gehalte en groene thee extract. Overschrijd de voorgeschreven hoeveelheden niet! Dit zijn geen wonder middelen, er zal altijd hard bij getraind moeten worden.